به وب‌سایت مجموعه آب آفرین سبز روناک خوش آمدید.

01142561360

info@ronakpipe.com

مقدمه ای برای لوله پلی اتیلن

صنعت تولید لوله پلی اتیلن در پنجاه سال گذشته با پیشرفت هایی که در زمینه تولید انواع لوله ها و اتصالات پلی اتیلن همراه بوده است، خود را به عنوان جایگزین مناسبی برای لوله های فلزی، GRP ، PVC و چدنی مطرح نموده و توانسته است در اکثر موارد به عنوان جایگزین این قبیل لوله ها مورد استفاده قرار گیرد. استحکام، دوام و روش نصب آسان این لوله و اتصالات در این پیشرفت بسیار تاثیرگذار بوده است.

پلی اتیلن چیست!؟

نوعی ترموپلاستیک با وزن پایین و ساختار کرسیتالی متغیر است.

Polyethylene یکی از گسترده ترین محصولات پلاستیکی تولیدی در دنیا، با تولید میلیون ها تن در سال، محسوب می‌شود. این ماده در مصارف مختلفی از جمله لوله ها، قطعات پلاستیکی، لایه ها و فیلم ها و غیره در مصارف گوناگون کاربرده دارند (از جمله صنایع بسته بندی، خودروسازی، الکتریکی و…)

از لوله پلی اتیلن برای هدایت رواناب های سطحی و انشعابات بزرگ و کوچک استفاده می شود و در مسیر فاضلاب ساختمانی و صنایع نیز از آن استفاده خواهد شد. از سوی دیگر این لوله ها از مصارف عمده محسوب می شوند و بسیار بهداشتی و با کیفیت هستند.

اتصالات پلی اتینی با خاصیت های بی نظیرش بهترین انتخاب برای استفاده در اموری همچون:

استفاده در آبرسانی، شبکه های گاز، شبکه فاضلاب، خطوط انتقال دوغاب، آبیاری روستایی، خطوط تأمین سیستم آتش نشانی، مجرای برق، ارتباطات و لوله های فاضلاب و زهکشی می باشد.

مواد پلی اتیلن

جنس لوله پلی اتیلن چیست؟

همان طور که از نام این لوله ها پیداست، لوله پلی اتیلن به معنای لوله ای است که از جنس پلی اتیلن ساخته شده است.

پلی اتیلن ماده ای منحصر به فرد است که موجب محبوبیت این لوله در سراسر جهان شده است؛ لوله پلی اتیلن به زبان ساده لوله‌ای است که از جنس پلی اتیلن ساخته شده است و همین مواد پلی اتیلن است که به لوله خواصی می‌بخشد که باعث مزیتها و این مزایا باعث محبوبیت لوله‌های پلی اتیلن شده است.


خواص پلی اتیلن

پلی اتیلن دارای خواص مکانیکی، شیمیایی، الکتریکی و حرارتی خوبی است و قیمت آن ارزان و دارای انعطاف پذیری و مقاومت الکتریکی و شیمیایی است. این ماده می‌تواند به شکل های مختلف و محصولات انعطاف پذیر یا سخت تولید و مصرف شود.


فرمول شیمیایی لوله پلی اتیلن چیست؟

(C۲H۴)nاز پلیمریزاسیون مونومرهای اتیلن (یا اتن) ساخته می‌شود. فرمول شیمیایی پلی اتیلن است. یک مولکول عادی پلی اتیلن میتواند شامل بیش از ۵۰۰ زیر مجموعه اتیلن باشد.

لوله پلی اتیلن ترکیبی از پلیمرهای مشابه اتیلن با مقادیر مختلف n است.

پلی اتیلن ها به دسته های مختلفی تقسیم بندی می‏شود، برای مثال:

  • پلی اتیلن با چگالی متوسط (MDPE)
  • پلی اتیلن با چگالی خیلی پایین (VLDPE)
  • پلی اتیلن با وزن مولکولی بالا (HMWPE)
  • پلی اتیلن با وزن مولکولی خیلی پایین (ULMWPE)
  • پلی اتیلن ترکیب شده با کلر
فرمول شیمیایی لوله پلی اتیلن چیست
  1. محل اتصال لوله پلی اتیلن

    محل اتصال جوش لب به لب:نوعی از محل اتصال که از طریق گرم کردن سطوح صاف شده لوله ها یا اتصالات ایجاد می‎شود.

  2. محل اتصال مکانیکی:از مونتاژ لوله پلی اتیلن با یک لوله پلی اتیلن دیگر یا با اجزا دیگر سامانه لوله گذاری درست می‎شود.
  3. محل اتصال الکتروفیوژنی:گرمای حاصل از اثر ژول در المنت گرم کن جاسازی شده، باعث می‌شود مواد مجاور در محل اتصال این لوله ذوب شده و سطوح به هم جوش بخورند
  4. محل اتصال جوش کمربند:این نوع اتصال به طریق سطح منحنی شکل کمربندی و سطح بیرونی یک لوله از طریق نگه داشتن آن‌ها در مقابل یک وسیله گرم کن و رسیدن آمیزه لوله پلی اتیلن به دمای مناسب جهت جوش خوردن، ایجاد می‎شود.
محل اتصال لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن چند سال عمر می کند؟

در میان مردم باوری وجود دارد که می گوید این نوع لوله  بیش از ۵۰ سال عمر نخواهد کرد؛ اما آخرین تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که لوله پلی اتیلن احتمالا عمری نزدیک به ۱۰۰سال دارد.

بیشترین زمان مصرف و دوام لوله های پلی اتیلن در کشور استرالیا بوده است که ۵۰ سال طول کشیده، با اینکه نمی توان به راحتی عمر واقعی محصولی را پیش بینی کرد اما می توان گفت تا زمانی که نیاز به توانبخشی اساسی در لوله پلی اتیلن باشد می توان از آن انتظار ۱۰۰ سال کار کردن مفید را داشت.

 

تفاوت لوله پلی اتیلن با سایر لوله ها چیست؟

لوله پلی اتیلن در مقایسه با انواع دیگر لوله ها نظیر لوله های فولادی یا لوله های بتنی وزن پایین تری دارد که همین امر موجب سهولت حمل و نقل و نصب و را ه اندازی این لوله ها در پروژه های مختلف می شود.

این نوع لوله در دمای سرد آسیبی نخواهد دید و توانایی تحمل تنش های دمایی را دارد و همچنین با قابلیت انعطاف پذیری بالا در انواع پروژه های صنعتی که نیاز به لوله های انعطاف پذیر است، کاربرد دارد.

مزایا استفاده از لوله پلی اتیلن

  1. از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و حجم آن بسیار کم میباشد.

  1. در برابر اسید، مواد شیمیایی و پرتو ماورا بنفش مقاوم بوده جهت استفاده در کشاورزی
  2. برای حصول اطمینان از کارکرد دقیق و طولانی مدت از بهترین مواد ساخته شده است.
  3. نصب آسان در عمق های زیاد و سطح خاک
  4. از لحاظ وزنی بسیار سبک هستند.
  5. فضای بسیار کم برای نگهداری نیاز دارند.

لوله پلی اتیلن از سایز ۱۱۰ به بالا به صورت شاخه های ۱۲ متری فقط تولید می‎شود و تولید آنها در طول های بیشتر امکان پذیر نمی باشد.

اما برای سفارش مشتری امکان تولید شاخه ها در اندازه های کمتر از ۱۲ متر وجود دارد. استفاده از لوله پلی اتیلن که طول بیشتری دارند موجب کاهش هزینه اتصالات و زمان نصب و بهره برداری می‎شود.

مزایا استفاده از لوله پلی اتیلن

کاربرد های لوله پلی اتیلن چیست؟

به علت مزایای بسیار این لوله ها برابر دیگر لوله ها، از  در مصارف گوناگون استفاده می شود و نیاز بسیاری از مردم را در سراسر جهان رفع نموده است.

از این لوله ها در شبکه های آبرسانی در سراسر کشور استفاده می شود و با وجود لوله پلی اتیلن فرایند آب رسانی به روستا ها و مناطق دور افتاده آسان تر شده است.

لوله های پلی اتیلن کمک بسیاری به شبکه های فاضلاب روستایی و شهری کرده است، همچنین کاربرد در مواردی همچون آبیاری قطره ای، پوشش انواع کابل، استفاده در راستای تهویه مناطق و انتقال پسماند های شیمایی دارد.

 ۱۱ مورد مهم از کاربردهای لوله پلی اتیلن

  1. کاور کردن کابل و فیبر نوری
  2. انتقال آب دریا و دیگر آبهای شور
  3. انتقال محصولات نفتی
  4. لوله پلی اتیلن در کشاورزی
  5. خطوط اصلی پرفشار
  6. لوله لایروبی
  7. خطوط سیالات در فرآیندهای کارخانجات
  8. خطوط آب سرد برای واحدهای صنعتی (پالایشگاه‌ها، کارخانجات پتروشیمی و نیروگاه‌ها)
  9. خطوط تهویه مطبوع (HVAC)
  10. خطوط اصلی پرفشار
  11. قفس پرورش ماهی
کاربرد های لوله پلی اتیلن چیست؟

مشخصات فنی لوله های دو جداره پلی اتیلن:

  • ضریب اصطکاک پایین
  • عدم گرفتگی لوله در اثر رسوبات
  • مقاوم در مقابل حلالها و گازهای شیمیایی
  • در مقایسه با لوله های بتنی مشابه وزن کمتری دارند
  • عدم نیاز به ماشین آلات سنگین در موقع نصب
  • صرفه جویی در هزینه های اجرائی
  • عمر بسیار طولانی بهره برداری و مصرف


لوله پلی اتیلن تا چه اندازه مقاومت می کند؟

یکی از مهم ترین ویژگی های این لوله مقاومت و ضد ضربه بودن در برابر فشارهای بالا است‌، استفاده از این لوله ها یک انتخاب مناسب و مقرون به صرفه در هر پروژه ای است که شما را از خریدن تجهیزاتی برای خنثی کردن ضربات وارد شده به لوله پلی اتیلن بی نیاز می کند.


اصول نصب
 لوله پلی اتیلن با قطر زیاد

برخی از مدل های لوله پلی اتیلن دارای قطر زیادی هستند و قطر داخلی این محصولات اغلب بیش از ۱۲۰۰ میلیمتر اعلام شده است. این مدل از لوله پلی اتیلن اغلب مشهور به لوله های دو جداره هستند که برخی آن را لوله کاروگیت می نامند و در مصارفی که نیاز به مقاومت و استحکام زیاد است استفاده می شود. لوله های پلی اتیلن که قطر زیادی دارند به صورت دفنی در زمین استفاده می شود و در مسیر فاضلاب و شبکه های گازرسانی گزینه های خوبی هستند.

آزمون های کنترل کیفیت لوله پلی اتیلن

آزمون های کنترل کیفیت لوله پلی اتیلن

ابعاد و قطر لوله پلی اتیلن با هم فرق دارد و این موضوع تنوع کاربری را بیشتر می کند اما به طور کلی در خطوط آب و فاضلاب از این محصول در سایز کوچک و متوسط استفاده می شود.

برای ارزیابی کیفیت و طول عمر لوله پلی اتیلن نیاز است که تست کنترل به طور دقیق صورت بگیرد و این موضوع از مهم ترین و ضروری ترین قسمت های کارخانه محسوب می شود. دقت این آزمایش ها نیاز از مرغوبیت نهایی لوله است. تست سنجش بر اساس پارامترهای شیمیایی صورت می گیرد و همینطور استانداردهای جهانی برای این مدل از لوله ها ارزیابی می شود و بررسی آن بر اساس شرایط محیطی مختلف ارزیابی می شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی لوله های پلی اتیلن بسیار در آزمایشگاه ها بررسی می شود رویکرد سنجش و ارزیابی بسیار مهم است. اولین تستی که برای لوله پلی اتیلن صورت می گیرد درصد وزنی دوده است که البته با عنوان درصد وزنی کربن نیز شناسایی می شود. نیاز است که دانسیته نیز تعیین شود.

میزان خمش و فشار و ضریب الاستیسیته می بایست تست شود و بسیار اهمیت دارد. همینطور آزمون های خواص ظاهری لوله از نظر ابعاد و قطر و رنگ بررسی می شود. میزان حلقوی لوله ها بررسی می شود و در نهایت نوبت به بررسی پایداری حرارتی یا اکسایش لوله ها است. پلی اتیلن ها از نظر میزان گرانروی بررسی می شود و تستی مربوط به هیدرواستاتیک بررسی می شود.

یک لوله پلی اتیلن مرغوب در همه آزمایش های اعلام شده به نتیجه مطلوب دست می یابد. کمترین نقص در نتیجه آزمایش نشان می دهد که محصول از کیفیت کافی برخوردار نیست. یک مثال در این مورد در خصوص عدم توزیع یکنواخت دوده در کل لوله است به طوری که سبب می شود قسمت های مختلف لوله استحکام متفاوتی داشته باشد. بخشی از دیواره لوله ها بسیار شکننده تر از قسمت های دیگر است و این موضوع به نوبه خود دردسر ایجاد می کند.

تست سختی و اکسیدن شدن لوله پلی اتیلن

یکی از تست های مهم برای لوله پلی اتیلن مربوط به اکسید شدن است. در واقع معیاری از میزان واکنش پذیری لوله است که در برابر عوامل اکسید کننده فعالیت می کند. اشعه ماورا بتنش و اسیدها در این راستا اهمیت دارد. از سوی دیگر تست پایداری حرارتی از دیگر موارد مهم برای لوله پلی اتیلن محسوب می شود به طوری که توانایی تحمل دمای بالا را دارد. این موضوع برای لوله هایی که در شرایط کاری بسیار گرم هستند بسیار مهم بوده و می بایست بررسی شود.

سختی و استحکام لوله ها از دیگر مواردی است که باید بررسی شود. لوله ها به صورت دفنی در عمق خاک قرار می گیرند و تحت شرایط کاری با فشار بالا اهمیت زیادی خواهد داشت. آزمون های مختلف در جداول آزمایشگاهی وجود دارد که می بایست بررسی شود.

مشخص است که همه موارد باید به طور دقیق بررسی شود. ثبت اطلاعات در خصوص مواد اولیه لوله پلی اتیلن می بایست به دقت بررسی شود.

پلی اتیلن ها در لیست مواد پلیمری قرار دارند و نیاز به فرایند پلیمریزاسیون به طور دقیق بررسی شود و همینطور واحدهای مونومر اتیلن برای آن ارزیابی می شود. گرانول های شفاف برای این محصول ارزیابی می شود. این مواد به صورتی طراحی شده است به طوری که گرید های تجاری متفاوتی را شامل شده است. پلی اتیلن ها اغلب از نظر گرید بندی بررسی می شود.خرید این محصول می بایست به شکلی ارزیابی شود که دسته های فرعی تر نیز ارزیابی می شود. ساخت مخازن پلاستیکی از طریق پلی اتیلن صورت گرفت.

گرید بندی پلی اتیلن ها به صورت تجاری در مدل های PE80، PE60، PE100 ارزیابی شده است مشخص است که پلی اتیلن هایی که در دو گرید ۸۰ و ۱۰۰ هستند برای لوله پلی اتیلن استفاده می شود و مواد اولیه آن نیز قیمت بندی مختلفی دارند و کیفیت مربوط به خود دارند. خرید این محصول بر اساس کاربرد محصول ارزیابی می شود.


آشنایی با انواع لوله پلی اتیلن

در ادامه با انواع لوله های پلی اتیلنی و مزایا و فواید هر کدام آشنا شوید.

لوله پلی اتیلن تک جداره

این نوع لوله تک جداره یکی از انواع این لوله ها است که در سراسر دنیا میان مردم کاربردهای زیادی دارد؛ لوله پلی اتیلن تک جداره توانایی تحمل فشار بین ۲۰ تا ۴۰ بار را دارد و قدرت فوق العاده ای نسبت به سایر لوله ها پلی اتیلنی دارد.

لوله های پلی اتیلنی دو جداره

لوله های پلی اتیلنی کاروگیت یا دو جداره یکی از انواع این لوله هاست که کاربردهای زیادی در انواع پروژه ها دارد؛ لوله های کاروگیت دو جدار دارند که یکی درون لوله قرار دارد و عبور سیالات را آسان می کند؛ دیگر جدار این لوله ها بیرون از آن قرار دارد و مواج و دایره مانند است.

انواع دیگر از لوله پلی اتیلن کاروگیت، اسپیرال می باشد که تفاوت آن در روش تولید آن با کاروگیت است.

لوله های پلی اتیلنی دو جداره

عوامل تاثیرگذار بر قیمت لوله های پلی اتیلن

قیمت مواد پلی اتیلن در بورس همواره در حال تغییر و نوسان می‎باشد و ثبات نسبی در قیمت لوله پلی اتیلن وجود ندارد، همچنین عوامل متعدد دیگری اعم از نرخ ارز ( مواد وارداتی)، هزینه حمل و نقل، هزینه های برق و هزینه‎های دستمزد کارگران و بسیاری موارد دیگر ممکن است در قیمت نهایی این لوله موثر باشد.

لیست قیمت لوله های آبیاری قطره ای
سایز (mm)فشار (bar)نوع بسته بندیمتراژ کلاف/شاخهقیمت
۱۶۴ تا ۸کلاف۴۰۰📞
۲۰۳.۲ تا ۸کلاف۲۰۰📞
۲۵۲.۵ تا ۸کلاف۲۰۰📞
۳۲۲.۵ تا ۸کلاف۲۰۰📞
لیست قیمت لوله های گازرسانی
سایز (mm)فشار (bar)نوع بسته بندیمتراژ کلاف/شاخهقیمت
۲۵۱۶کلاف۱۰۰📞
۳۲۱۶کلاف۱۰۰📞
۶۳۱۲.۵ تا ۱۶کلاف۱۰۰📞
۹۰۱۲.۵ تا ۱۶کلاف۵۰📞
۱۱۰۱۲.۵کلاف/شاخه۵۰/۱۲📞
۱۲۵۱۲.۵شاخه۱۲📞
۱۶۰۱۲.۵شاخه۱۲📞
۲۰۰۱۲.۵شاخه۱۲📞
۲۲۵۱۲.۵شاخه۱۲📞
لیست قیمت لوله های آبیاری قطره ای
سایز (mm)فشار (bar)نوع بسته بندیمتراژ کلاف/شاخهقیمت
۲۰۱۰ تا ۲۰کلاف۲۰۰📞
۲۵۱۰ تا ۲۰کلاف۲۰۰📞
۳۲۲۰ تا ۸کلاف۲۰۰📞
۴۰۲۰ تا ۵کلاف/شاخه۱۰۰/۱۲📞
۵۰۲۰ تا ۴کلاف/شاخه۱۰۰/۱۲📞
۶۳۲۰ تا ۴کلاف/شاخه۱۰۰/۱۲📞
۷۵۲۰ تا ۴کلاف/شاخه۱۰۰/۱۲📞
۹۰۲۰ تا ۴کلاف/شاخه۱۰۰/۱۲📞
۱۱۰۲۰ تا ۴کلاف/شاخه۱۰۰/۱۲📞
۱۲۵۲۰ تا ۴شاخه۱۲📞
۱۶۰۲۰ تا ۴شاخه۱۲📞
۲۰۰۲۰ تا ۴شاخه۱۲📞
۲۵۰۲۰ تا ۴شاخه۱۲📞
۳۱۵۲۰ تا ۴شاخه۱۲📞
۴۰۰۲۰ تا ۴شاخه۱۲📞
۴۵۰۲۰ تا ۴شاخه۱۲📞
۵۰۰۲۰ تا ۴شاخه۱۲📞
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now