به وب‌سایت مجموعه آب آفرین سبز روناک خوش آمدید.

01142561360

info@ronakpipe.com

لوله پلی اتیلن گازرسانی

از ابتدای سال ۱۹۵۰، لوله های پلی اتیلن تحت فشار مورد استفاده قرار گرفت. از لوله های پلی تیلن در انتقال آب، مواد شیمیایی، سیالات خنک کننده و گرم کننده، گازها، هوای فشرده و سیستمهای آتش نشانی و… استفاده می شود.

اولین مورد استفاده از لوله پلی اتیلن در زمینه انتقال گاز در سال ۱۹۶۰می باشد. بسیاری از کشورهای پیشرفته از لوله های پلی اتیلن در شبکه گازرسانی خود استفاده می نمایند. لازم به ذکر است که از اتصالات الکتروفیوژن در شبکه گازرسانی و لوله پلی اتیلن گازرسانی نیز استفاده می شود.

مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن گازی

آزمونهای کنترل کیفی لوله های پلی اتیلن گازی

آزمونهای کنترل کیفی لوله پلی اتیلن گازی به سه دسته تقسیم می شود

آزمونهای بعد از تولید(BRT): مجموعه آزمونهایی که پیش از ترخیص هر گروه از تولیدات روی آنها انجام می شود تا کیفیت تولیدات تضمین گردد.

آزمونهای تایید فرآیند(PVT): آزمونهایی که برای بررسی کیفیت و پیوستگی خط تولید در فواصل زمانی خاص انجام می شود

آزمونهای نوعی(TT): آزمونهایی که برای اثبات احراز تاییدیه های موردنظر استاندارد پیرامون توانایی مجموعه انجام می شود.

ویژگی های منحصر به فرد لوله های پلی اتیلن گازرسانی

عمر طولانی، سبک بودن و قابلیت حمل آسان، قابلیت اتصال جوشی، انعطاف پذیری، مقاوم در برابر خوردگی

مشخصات فنی لوله پلی اتیلن گازرسانی

لوله پلی اتیلن گازرسانی از مواد پلی اتیلن مرغوب با گرید تجاری PE100  تولید می شوند. سایز استاندارد لوله پلی اتیلن گازی از ۱۶ تا حدود ۶۳۰ میلی متر می باشد. البته موارد استثنایی هم وجود داردکه بنا بر سفارش شرکت پیمانکار گاز، لوله های پلی اتیلن با قطرهای متفاوتی تولید می شوند. توجه نمایید که لوله های گازرسانی می توانند در فشارهای کاری ۵/۲ تا ۲۰ اتمسفر پایدار بماند.  لوله پلی اتیلن گازی مطابق با استاندارد EN 1555 و IGS-M-PL-014-01 تولید می شوند.

نوار زرد رنگ موجود در امتداد جانبی لوله پلی اتیلن نمایانگر نوع استفاده آن برای انتقال گاز می باشد. کلیه لوله های پلی اتیلن گازرسانی باید برگه تایید اداره گاز را داشته باشند و صورت عدم وجود گواهی تایید اجازه بهره برداری از این لوله ها داده نمی شود. تاریخ تولید لوله پلی اتیلن نیز باید روی آنها حک شده باشد، توجه نمایید در صورتی که شش ماه از تاریخ تولید لوله ها گذشته باشد، قابل استفاده نمی باشند.

میزان  MFR  در مواد اولیه لوله های پلی اتیلن نباید بیشتر از بیست درصد و کربن به کار رفته و نباید بیش از ۲ الی ۲.۵ درصد وزن هر متر لوله پلی اتیلن باشد. همچنین لازم به ذکر است که وجود مواد آنتی یو وی باعث کاهش اثرات اشعه ماورا بنفش خورشید می شود.

اهمیت لوله های پلی اتیلن در گازرسانی

مجموعه پژوهشهای زیادی پیرامون ساختار و خواص لوله های پلی اتیلن انجام شده است. نتایج نشان دهنده این است که لوله های پلی اتیلن تشکیل شده از مواد اولیه PE 100 برای خطوط انتقال گاز بسیار مناسب هستند. این لوله ها قابلیت استفاده در فشارهای کاری ۱۰ بار را دارند. از جمله مهمترین عوامل در انتخاب مواد اولیه برای لوله ها، کیفیت بالای آن ها در مقابل رشد ترک است. رشد ترک در لوله های پلی اتیلن گازرسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در همین راستا سه پارامتر استحکام پارگی خزش، مقاومت به رشد ترک و مقاومت به رشد سریع ترک برای لوله های پلی اتیلن در آزمایشگاه کنترل کیفی خط تولید انجام می شود. لوله های پلی اتیلن مناسب، مقاومت خوبی را در این آزمونها از خود نشان می دهند. توجه نمایید که در صورت عدم کارایی مناسب لوله های پلی اتیلن، صدمات جبران ناپذیری به کل خط انتقال گاز وارد می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now